°

37 PATHÉ KOK 28 mm FILMPROJECTOR 1912

Deze filmprojector is speciaal voor thuisgebruik door het bedrijf Pathé ontworpen en stond bekend als de ‘KOK’ naar het handelsmerk van het bedrijf, een kraaiende haan. In tegenstelling tot de zeer brandbare 35 mm film op nitraatbasis bedacht Pathé een nieuw filmformaat de niet-ontvlambare 28 mm celluloseacetaatfilm. De film had één perforatie per frame aan de ene kant en drie perforaties aan de andere kant. De grote beeldgrootte van het filmframe van 19 mm x 14 mm maakte het mogelijk om een geprojecteerd beeld van hoge kwaliteit te maken. De crankgreep moest handmatig worden gedraaid en zwengelde niet alleen de film aan maar activeerde ook een kleine dynamo om de lichtbron van de projector van stroom te voorzien. In het begin van de jaren 1900 was er nog een heel beperkte toepassing van het privaat gebruik van elektriciteit. Met het opwekken van stroom door een dynamo voor een projectielampje van 6 volt 0.75 ampère kon de filmprojectie toch in de huiskamers van de meer gegoede burgerij worden gebracht.

De crankgreep moest handmatig worden gedraaid en zwengelde niet alleen de film aan maar activeerde ook een kleine dynamo.

De film had één perforatie per frame aan de ene kant en drie perforaties aan de andere kant.

In tegenstelling tot de zeer brandbare 35 mm film op nitraatbasis bedacht Pathé een nieuw filmformaat de niet-ontvlambare 28 mm celluloseacetaatfilm. De film had één perforatie per frame aan de ene kant en drie perforaties aan de andere kant. De grote beeldgrootte van het filmframe van 19 mm x 14 mm maakte het mogelijk om een geprojecteerd beeld van hoge kwaliteit te maken.

De 28 mm film werd in 1912 door de Pathé Film Company geïntroduceerd. De gebruikte 28 mm celluloseacetaatfilm werd voor de thuismarkt gebruikt in plaats van het zeer brandbare 35mm nitraatfilm.

De Pathé KOK filmprojector is speciaal voor thuisgebruik door het bedrijf Pathé ontworpen en stond bekend als de ‘KOK’ naar het handelsmerk van het bedrijf, een kraaiende haan. 

36 EEN EXTRA FOTOTOESTEL OP VAKANTIE IS ALTIJD VEILIG

35 LATERNA MAGICA Toverlantaarn

Een Laterna Magica (Toverlantaarn) is een apparaat waarmee doorzichtige afbeeldingen geprojecteerd kunnen worden. De toverlantaarn is in feite de voorloper van de diaprojector.

De toverlantaarn is waarschijnlijk uitgevonden door Christiaan Huygens rond 1654, hoewel ook wel beweerd wordt dat Leonardo da Vinci anderhalve eeuw eerder experimenteerde met een soort laterna magica. De toverlantaarn werkte in die tijden met handgeschilderde afbeeldingen. Aanvankelijk werd de toverlantaarn voornamelijk gebruikt in aristocratische kringen. Rondreizende ‘lantaarnisten’ gaven voorstellingen, waarbij het succes afhing van hun vertelkunst en voordracht. In de 19e eeuw werd de fotografie uitgevonden, en de toverlantaarn werd gebruikt om de eerste foto’s te tonen aan een groter publiek. Het magische element raakte naar de achtergrond. De voorstellingen kregen steeds meer een educatief karakter. In de 20e eeuw verdrong de diaprojector de toverlantaarn. (bron: Wikipedia)

De toverlantaarn werkte met handgeschilderde afbeeldingen. De lichtbron van een laterna magica was een kaars of een petroleumlantaarn.

34 LAMPASCOPE BOULE 1880 Lapierre Frères

In de bodem van de Lampascope is een gat aangebracht waardoor de toverlantaarn bovenop een gewone huishoudelijke olielamp, type ‘lampe Belge’ met platte wiek, kon worden geplaatst. De lampe Belge was in deze periode (1880) de basisuitrusting voor het verlichten van de woonst. Voor de rijke burgerij was de Lampascope Boule een luxeproduct geplaatst bovenop de lampe Belge. De zondagnamiddag werden in het salon lantaarnplaten, aanvankelijk met de hand geschilderd, vertoond. Naast de Lampascope staat al een meer moderne laterna met een electrische lamp als lichtbron. Beide toverlantaarns zijn de verre voorlopers van de veel latere diaprojector.

In de bodem van de Lampascope is een gat aangebracht. (bron: Toverlantaarns vervaardigd door Lapierre)

33 GAUMONT 35mm FILMPROJECTOR CINEMA SCHOUWBURG MALDEGEM

De 35mm Gaumont filmprojector draaide in de cinema Schouwburg te Maldegem van 1939 tot 1964 (*). Twee identieke filmprojectoren stonden er in de projectiecabine. De projectoren waren voorzien van koolbooglampen die een permanente aandacht vroegen van de filmoperateur voor het bijregelen van een maximale goede lichtopbrengst. De projectoren waren een upgrade van een model uit de vooroorlogse periode. Dit blijkt uit de uitgesproken mechanische opbouw van de onderdelen. In maart 1941 werden de projectietoestellen aangepast om klankfilm te projecteren.

Een afbeelding van een van de beide Gaumont-projectoren werd opgenomen in het jaarboek 2007 nr. 13 van de Heemkundige Kring het Ambacht Maldegem in het artikel van Hugo Notteboom ‘Naar de cinema… Maldegems cinemageschiedenis’ pag. 7 t.m. 98.

(*) De cinema Schouwburg sluit einde november 1964. ‘… De laatste advertentie van zaterdag 28 november 1964 in Vrij Maldegem kondigt de vertoning aan van “De Slag van Napels, een hoogtepunt der zevende kunst” (bron: artikel Hugo jaarboek 2007 nr. 13 van de Heemkundige Kring het Ambacht Maldegem ).

GAUMONT 35mm FILMPROJECTOR CINEMA SCHOUWBURG MALDEGEM

Google / YouTube -> onder [ camobmaldegem 5141 ] toont Camera Obscura de filmprojector Gaumont 35mm.

32 DRIE FILMPROJECTOREN 35mm 16mm super8

Camera Obscura toont een overzicht aan filmprojectoren: 35mm 16mm 9.5mm normaal8 en super8. De drie filmprojectoren hier voorgesteld zijn de 35mm, de 16mm en de super8.

31 DE PRAXINOSCOOP

De praxinoscoop is een apparaat waarmee bewegende beelden kunnen worden bekeken en werd in 1877 uitgevonden door de Franse wetenschapsleraar Charles-Émile Reynaud (1844-1918). De praxinoscoop is de opvolger van de zoötroop (wondertrommel). Dankzij spiegels kon een scherper en vooral rustiger beeld worden verkregen. (bron: Wikipedia)

Dankzij spiegels kon een scherper en vooral rustiger beeld worden verkregen.
Charles-Émile Reynaud (1844-1918) uitvinder van de Praxinoscoop (bron: Wikipedia)

Google / YouTube -> onder [ camobmaldegem 251 ] toont Camera Obscura de werking van de Praxinoscoop.

251-CO De Praxinoscope werd in 1877 uitgevonden door de Fransman Charles-Émile Reynaud./FCO11

Een praxinoscoop is een apparaat waarmee bewegende beelden kunnen worden bekeken. Het werd uitgevonden in 1877 door de Fransman Charles-Émile Reynaud. De praxinoscoop is de opvolger van de zoötroop. Dankzij prismatische spiegels kon een scherper en vooral rustiger beeld worden verkregen dan met de vroegere apparaten. Bovendien verloren de kleuren niets van hun intensiteit. Het woord praxinoscoop komt uit het Grieks en betekent ‘actie-kijker’. (bron: Wikipedia)

30 DE ZOÖTROOP of Wondertrommel

De zoötroop werd in 1834 uitgevonden door de Britse wiskundige William George Horner (1786–1837). Horner noemde de zoötroop een ‘daedalum’ of ‘daedatelum’.

De zoötroop is een van de eerste animatie-apparaten waarmee bewegende beelden kunnen worden bekeken. De zoötroop bestaat uit een rechtopstaande cilinder met verticale sleuven. Wanneer de cilinder wordt rondgedraaid kan men door de sleuven de afbeeldingen zien die aan de binnenzijde van de cilinderwand zijn geplaatst. (bron:  Wikipedia)

De zoötroop bestaat uit een rechtopstaande cilinder met verticale sleuven.
William George Horner (1786–1837) uitvinder van de Zoötroop

Google / YouTube -> onder [ camobmaldegem 274 ] toont Camera Obscura de werking van de Zoötroop of Wondertrommel.

274-CO Zoötroop of Wondertrommel./TOPD-FCO12

De zoötroop is een van de eerste animatie-apparaten waarmee bewegende beelden kunnen worden bekeken. De zoötroop bestaat uit een rechtopstaande cilinder met verticale sleuven. Wanneer de cilinder wordt rondgedraaid kan men door de sleuven de afbeeldingen zien die aan de binnenzijde van de cilinderwand zijn geplaatst. Deze afbeeldingen kunnen tekeningen, foto’s of objecten zijn die verschillende fasen van een beweging vertonen. Doordat de plaatjes steeds maar kort zijn te zien, lijkt het alsof de afbeeldingen in elkaar overvloeien, waardoor de illusie van bewegende beelden ontstaat. Dit apparaat is gebaseerd op het stroboscopische principe dat Joseph Plateau en Simon Stampfer vrijwel gelijktijdig uitvonden in de winter van 1832/1833. (bron: Wikipedia)

De zoötroop bestaat uit een rechtopstaande cilinder met verticale sleuven.
DE ZOÖTROOP of Wondertrommel – DE PRAXINOSCOOP

29 LATERNA MAGICA MET GASLICHT

Groot-Brittanië ca. 1880. Opticians to Her Majesty the Queen and the Government 3. Fleet Street, London. Mahoniehouten toverlantaarn met objectief in messing. Twee zijdeurtjes met blauw inspectieglas.

28 KIJK EENS NAAR HET VOGELTJE ‘WATCHING THE BURD’

Het gebruik van kwetterend vogeltje als in de vraag ‘Kijk eens naar het vogeltje’ is pas ontstaan na 1900. Voordien, om de aandacht van de te fotograferen persoon of kind naar de lens te trekken, gebruikte de studiofotograaf een Pollicinelle, polulaire kinderpop, of een harlekijn. Het vogeltje werd bovenop de studiocamera geplaatst. Om het vogeltje te laten zingen bediende de fotograaf zich van een drukpeer die lucht door een slangetje stuwde.

Om het vogeltje te laten zingen bediende de fotograaf zich van een drukpeer die lucht door een slangetje stuwde.
Voor 1900 waren er nog geen messing vogelfluitjes. De studiofotograaf gebruikte toen een fel gekleurde trekpop (harlekijn) of een handpop (type Jan Klaassen om de aandacht van de kinderen naar de lens te trekken.
‘Kijk eens naar het vogeltje’ Louis Verbeeck Davidsfonds/Clauwaert
‘Kijk eens naar het vogeltje’ Vaughan Bass

27 THE KODAK GIRL 1910 MET BROWNIE KODAKCAMERA

Op haar hand draagt ‘The Kodak Girl’ de Brownie Kodakcamera zoals afgebeeld op de poster.

1910. Poster voor Kodak camera’s door kunstenaar John Hasall. Dit was een van de eerste advertenties met The Kodak Girl in haar kenmerkende blauw-witte gestripte jurk. gedurende de volgende vier decennia belichaamde ze het populaire imago van Kodak en vormde ze het centrale thema en uithangbord van hun reclamecampagnes

26 NA HET FILMTIJDPERK HET VIDEOTIJDPERK

Links de filmcamera Beaulieu 6008 met een filmmagazijn voor 60 meter super8-film.

25 KRUPP-ERNEMANN KINOX 35mm FAMILIEN-KINEMATOGRAPH

De 35mm Krupp-Ernemann Kinox projector werd rond 1920 gebouwd in Dresden Duitsland. De gelakte zwart gegoten behuizing staat op een houten basis die door een deksel kan worden afgedekt en met een handvat gemakkelijk te transporteren is. Het filmtransport wordt met een hand-crankmechanisme bewogen.

De gelakte zwart gegoten behuizing staat op een houten basis die door een deksel kan worden afgedekt en met een handvat gemakkelijk te transporteren is. Het filmtransport wordt met een hand-crankmechanisme bewogen.

24 RECLAMEBORD ERNEMANN KINOX Familien-Kinematograph

23 AUFNAME ERNEMANN KINO MODELL A

Heinrich Ernemann-Werke A.G. Dresden Duitsland – Filmformaat: 35mm – Bouwjaar: ca. 1908 – Camerabody in gepolijst eik -Filmaandrijving: hand-cranked – Roterende verstelbare vlinder met sectoropnening instelbaar van 0 – 125 – Lens: Carl Zeiss Jena Tessar 1:3,5-25 f = 5 cm – Twee houten inwendige filmmagazijnen met een filmlengte capaciteit tot 60 meter (200 feet) – Opnametijd ca. 2 minuten – Telwerk voor gefilmde meters (1 t.m. 60 meter)

KINO MODELL A – Filmaandrijving: hand-cranked – Roterende verstelbare vlinder met sectoropnening instelbaar van 0 – 125
Ernemann Kino Modell A – Twee houten inwendige filmmagazijnen met een filmlengte capaciteit tot 60 meter (200 feet) – Opnametijd ca. 2 minuten

22 ATELIERCAMERA rond 1900

Bij het begin van de fotografie in 1839 werd een uitschuifcamera gebruikt. Vanaf 1850 gebruikte de fotograaf in zijn daglichtstudio de ateliercamera. Fotograferen was in deze periode nog omslachtig. Voor een portret moest het model wel een minuut onbewegelijk stil blijven zitten. Tot 1900 had de ateliercamera nog geen sluiter. De belichting gebeurde door het wegnemen en het teugplaatsen van het lensdop. De sluitertijd bepaalde de fotograaf met zijn zakhorloge. Het instellen van het diafragma gebeurde door metalen plaatjes met verschillende openingen in de koperen vatting van de lens te schuiven. Onder een zwart doek werd op een matglas scherp gesteld. Na het scherpstellen werd een houten cassette met de te belichten glasplaat in de ateliercamera geschoven.

De belichting gebeurde door het wegnemen en het teugplaatsen van het lensdop. De sluitertijd bepaalde de fotograaf met zijn zakhorloge.
De belichting gebeurde door het wegnemen en het teugplaatsen van het lensdop.

21 TOVERLANTERNISTEN

Begin van de jaren 1800 waren de rondtrekkende toverlanternisten bekend in onze streken. Zij droegen een laterna magica op een houten koffertje op de rug. Met een tamboerijn of een draagbaar draaiorgeltje werd het volk uitgenodigd voor een lichtprentenshow in een dorpsherberg. Voor een warme maaltijd en enkele stuivers werden op glasplaatjes geschilderde afbeeldingen van bijzondere gebeurtenissen vertoond en werd de voorstelling voorzien van een levendig en kleurrijk commentaar. De toverlanternisten waren het TV-journaal avant la lettre. De laterna magica de voorloper van de diaprojector en de film.

RONDTREKKENDE LANTAARNIST
De afbeelding van de rondtrekkende lantaarnist verscheen oorspronkelijk in zwart/wit op de titelpagina van het boek ‘D’apres Nature’ (Naar de natuur) van Paul Gavarni (ca 1840). (bron: website ‘de Luikerwaal’)
De rondtrekkende lantaarnist droeg een laterna magica op een houten koffertje op de rug en maakte zich kenbaar met een tamboerijn
De rondtrekkende toverlantaarnspeelster droeg een laterna magica op een houten koffertje op de rug. Met een draagbaar draaiorgeltje werd het volk uitgenodigd voor een lichtprentenshow in een dorpsherberg.
Toverlantaarnspeelster met tamboerijn – op de voorgrond Lampascope.

20 FILMKAST VITRINE 4 (1V4)

19 FILMKAST VITRINE 3 (1V3)

18 FILMKAST VITRINE 2 (1V2)

17 FILMKAST VITRINE 1 (1V1)

16 FILMKAST ‘CENT ANS DE CINEMA’ (TOP)

15 FILMKAST ‘CENT ANS DE CINEMA’

Filmkast 1 ‘Cent ans de cinema’. TOP Vitrines 1V1 1V2 1V3 1V4.

14 FILMCAMERA BEAULIEU 6008 MET 60 METER FILMMAGAZIJN

De filmcamera Beaulieu 6008 werkt met een spoel van 60 meter super8-film. De film wordt met een aandrukplaat tegen het filmvenster van de camera gedrukt. Het opgenomen filmbeeld verkrijgt hierdoor een optimale scherpte.

De filmcamera Beaulieu 6008 werkt met een filmmagazijn met 60 meter super8-film.

°

13 CHARLY CHAPLIN

Charlie Chaplin staat op sokkel met opschrift: ‘Charles Chaplin’.

12 FILMACTEUR CHARLOT Pseudoniem, Charles Chaplin, Charlot.

Charlie Chaplin met strikje en regenscherm in de rechter hand.

Kast nr. 2 vitrine 2.1

11 CHARLIE CHAPLIN

Charles Spencer (Charlie) Chaplin (Walworth (Londen), 16 april 1889 – Corsier-sur-Vevey (Zwitserland), 25 december 1977) was een Engelse artiestacteurregisseurcomponist en komiek. Daarnaast deed hij ook nog aan pantomime en vaudeville. Hij was in de tijd van het ontstaan van de bioscoopfilm in de Verenigde Staten een van de beroemdste filmsterren ter wereld. Later werd hij ook filmregisseur. Zijn bekendste rol was die van de zwerver The Tramp, een mannetje van eenvoudige komaf met een klein snorretje en een aanzienlijke persoonlijke waardigheid. Met een strakzittende jas, een rotting (rotan wandelstokje) en een hoedje lukt het hem in het dagelijks leven steeds weer vanuit een underdog-situatie zijn moeilijkheden te overwinnen. Chaplin speelde deze rol met veel succes van 1914 tot 1936 in tientallen films. (bron Wikipedia)

Figurine Charlie Chaplin staat in filmkast ‘Cent ans de cinema’ – vitrine 1C.

10 FILMKAST ‘CENT ANS DE CINEMA’ 100 JAAR FILM

Filmkast ‘Cent ans de cinema’ – vitrine 1C.

Beeldjes 11(FIFO1) 92(FOBE1).

09 FILMKAST ‘CENT ANS DE CINEMA’ 100 JAAR FILM

Filmkast ‘Cent ans de cinema’ – vitrine 1B.

Beeldjes 06(FIFO1) 07(FIFO1).

08 CHARLIE CHAPLIN KIJKT DOOR HET BEELDVENSTER VAN EEN TITELAPPARAAT

Bij de vorige generatie van analoge filmcamera’s, dubbel8, super8 en 16mm werden titelapparaten gebruikt, van een eenvoudige tot een complexe constructie,  voor het maken van een titel. Op deze afbeelding komt Charlie Chaplin kijken door het beeldvenster van een eenvoudig titelapparaat voor een dubbel8 Kodak filmcamera.

Figurine Chaplin staat in filmkast ‘Cent ans de cinema’ – vitrine 1C.

07 LAUREL EN HARDIE

Figurines Laurel en Hardy staan in de filmkast ‘Cent ans de cinema’ – vitrine 1.

06 LAUREL EN HARDY

Tussen Laurel en Hardy staan twee 35mm speelgoedprojectoren.

Figurines Laurel en Hardy staan in de filmkast ‘Cent ans de cinema’ – vitrine 1.

05A HERDENKINGSPENNING JOSEPH NIEPCE – LOUIS DAGUERRE

Herdenkingspenning 150 jaar fotografie.

Herdenkingspenning 150 jaar fotografie ligt in kast 2 vitrine 2.1.

De Fransman Joseph Nicéphore Niépce (°Chalon-sur-Saône 7 maart 1795 +Saint-Loup-de-Varennes 5 juli 1833) is algemeen bekend als de maker van de eerste permanente foto.

05B Joseph Nicéphore Niépce

De Fransman Louis Jacques Mandé Daguerre (°Cormeilles 18 november 1787 +Bry-sur-Marne 10 juli 1851) wordt beschouwd als een van de uitvinders van de fotografie. Hij maakte samen met de Fransman Nicéphore Niépce de eerste succesvolle foto. In 1837, na de dood van Niépce, vond Daguerre de daguerreotypie uit, een methode waarbij op grote schaal foto’s konden worden ontwikkeld. Het procedé waarbij een gepolijste, met kwikdampen geprepareerde plaat werd gebruikt, leverde positieve, gespiegelde beelden die niet gereproduceerd konden worden. De beelden waren wel zeer gedetailleerd. (bron: Wikipedia)

Louis Jacques Mandé Daguerre (daguerreotypie)

04 LAUREL EN HARDIE (3 figurines) – CHARLIE CHAPLIN (2 figurines)

Charlie Chaplin (Londen °16 april 1889 +Corsier-sur-Vevey (Zwitserland) 25 december 1977) was een Engelse artiest, acteur, regisseur, componist en komiek. Hij was in de tijd van het ontstaan van de bioscoopfilm in de Verenigde Staten een van de beroemdste filmsterren ter wereld. Later werd hij ook filmregisseur. Zijn bekendste rol was die van de zwerver The Tramp, een mannetje van eenvoudige komaf met een klein snorretje. (bron: Wikipedia)

Filmkast – ‘Cent ans de cinema’ Top. Beeldjes 01A(FIFO1) 83A(FOBE2).

Replica 35mm filmcamera – Kop van de 35mm filmprojector uit de Schouwburg met roterende vlinder en anamorfootlens voor brede beeldhoekprojectie.

03 LAUREL EN HARDY BIJ EEN FLESJE ADF SPECIAL FILM CEMENT

Figurines Laurel en Hardy staan in filmkast ‘Cent ans de cinema’ – vitrine 1B.

02 LATERNA MAGICA MET BESCHILDERDE GLASPLAATJES

Een toverlantaarn (vertaling van Laterna Magica) is een apparaat waarmee doorzichtige afbeeldingen geprojecteerd kunnen worden. Het is dus in feite de voorloper van de diaprojector. (bron: Wikipedia)

De lichtbron van een laterna magica was een kaars of een petroleumlamp.

01A LAUREL EN HARDY BIJ REPLICA VAN EEN 35MM FILMCAMERA

Laurel en Hardy, of Stan en Ollie zoals ze ook wel worden genoemd, waren een Brits-Amerikaans komisch duo uit de eerste helft van de twintigste eeuw. In het Nederlands hebben ze de bijnaam De dikke en de dunne. Laurel en Hardy vormden een van de populairste komische duo’s uit de filmgeschiedenis. (bron: Wikipedia)

De figurines Laurel en Hardy en de replica van de 35mm filmcamera 01A (staan boven op de filmkast (TOP).

01B 100 jaar cinématografie. 18-12-1895

De figurines van Laurel en Hardy 01B staan in de filmkast vitrine 1. 

100 jaar cinématografie. 18-12-1985 De gebroeders Lumière geven de eerste openbare filmvoorstelling in het grand Café te Parijs voor betalend publiek.

De gebroeders Lumière, Auguste Marie Louis Nicholas Lumière (° Besançon 19 oktober 1862 + Lyon 10 april 1954) en Louis Jean Lumière (Besançcon 5 oktober 1864 +Bandol 6 juni 1948), waren Franse zakenlieden en filmpioniers. Met de uitvinding van de cinématographe, ’s werelds eerste projectieapparaat, waren zij een van de grondleggers van de cinematografie. Louis Lumière wordt dan ook vaak “de vader van de cinema” genoemd. (bron: Wikipedia)

01C Gebroeders Lumière (bron: Wikipedia).

______________________________________________________________________________

De archieffilmpjes van Camera Obscura zijn te vinden op:

 – WWW.CAMOB.BE -> Categorieën -> MAP [FOTOGRAFICA FOTO FILM MAP (FFF1)] https://www.camob.be/?p=14977

– YOU TUBE -> [camobmaldegem] [volgnummer archieffilmpje]

– GOOGLE -> [camobmaldegem] [volgnummer archieffilmpje]

Bij eventuele publicatie mag het archieffilmpje niet ingekort, verknipt of samengevoegd worden. Het copyright label ‘camera obscura maldegem’ mag niet worden gewist. Commercialisering van een archieffilmje, of een fragment ervan, onder even welke vorm ook is niet toegestaan.

WWW.CAMOB.BE -> Categorieën -> MAP [FOTOGRAFICA FOTO FILM MAP (FFF1)] https://www.camob.be/?p=14977

°

36 EEN EXTRA FOTOTOESTEL OP VAKANTIE IS ALTIJD VEILIG

35 LATERNA MAGICA Toverlantaarn

34 LAMPASCOPE BOULE 1880 Lapierre Frères

33 GAUMONT 35mm FILMPROJECTOR CINEMA SCHOUWBURG MALDEGEM

Onder [ camobmaldegem 5141 ] toont Camera Obscura de filmprojector Gaumont 35mm.

32 DRIE FILMPROJECTOREN 35mm 16mm super8

31 DE PRAXINOSCOOP

Onder [ camobmaldegem 251 ] toont Camera Obscura de werking van de Praxinoscoop.

30 DE ZOÖTROOP of Wondertrommel

Onder [ camobmaldegem 274 ] toont Camera Obscura de werking van de Zoötroop of Wondertrommel.

29 LATERNA MAGICA MET GASLICHT

28 KIJK EENS NAAR HET VOGELTJE ‘WATCHING THE BURD’

27 THE KODAK GIRL 1910 MET BROWNIE KODAKCAMERA

26 NA HET FILMTIJDPERK HET VIDEOTIJDPERK

24 RECLAMEBORD ERNEMANN KINOX Familien-Kinematograph

23 AUFNAME ERNEMANN KINO MODELL A

22 ATELIERCAMERA rond 1900

21 TOVERLANTERNISTEN

20 FILMKAST VITRINE 4 (1V4)

19 FILMKAST VITRINE 3 (1V3)

18 FILMKAST VITRINE 2 (1V2)

17 FILMKAST VITRINE 1 (1V1)

16 FILMKAST ‘CENT ANS DE CINEMA’ (TOP)

15 FILMKAST ‘CENT ANS DE CINEMA’

14 FILMCAMERA BEAULIEU 6008 MET 60 METER FILMMAGAZIJN

13 CHARLIE CHAPLIN

12 FILMACTEUR CHARLOT Pseudoniem, Charles Chaplin, Charlot.

11 CHARLIE CHAPLIN

10 FILMKAST ‘CENT ANS DE CINEMA’ 100 JAAR FILM

09 FILMKAST ‘CENT ANS DE CINEMA’ 100 JAAR FILM

08 CHARLIE CHAPLIN KIJKT DOOR HET BEELDVENSTER VAN EEN TITELAPPARAAT

07 LAUREL EN HARDY

06 LAUREL EN HARDY

05A HERDENKINGSPENNING JOSEPH NIEPCE – LOUIS DAGUERRE

05B Joseph Nicéphore Niépce

04 LAUREL EN HARDY (3 figurines) – CHARLY CHAPLIN (2 figurines)

03 LAUREL EN HARDY BIJ EEN FLESJE ADF SPECIAL FILM CEMENT

02 LATERNA MAGICA MET GLASPLAATJES

01A LAUREL EN HARDY BIJ REPLICA VAN EEN 35MM FILMCAMERA

01B 100 jaar cinématografie. 18-12-1895

01C Gebroeders Lumière

______________________________________________________________________________

Foto © Copyright Marc Van Hecke sportfotograaf www.sportfoto.be

MAP [FOTOGRAFICA FOTO FILM MAP (FFF1)]  bijgewerkt op 15 juli 2021

CAT060721 COR060721 FB060721